Diam x diam da 35 weeks. Sekejap sangat masa berlalu....excited..takut.. risau pon ada..doakan segalanya dipermudahkan. Harapan agar bayi yang dilahirkan nanti selamat dan sihat..aminn. walaupun da nak bersalin kali kedua still nervous. And bila da lepas bersalin tu rasa xsangka plak dapat lalui semua tu..insyaAllah..apa2 nanti akan di update di sini. Pregnancy kali ni mengajar sy erti kesungguhan dan semangat ingin berjaya. Alhamdulilah sy dapat atasi masalah2 y biasa sy hadapi masa preggy anak pertama dulu..itu semua memerlukan kekuatan diri. Cabaran seterusnya ialah nak fully bf baby and slim kan badan semula..hope berjaya..amin.
Monday, May 26, 2014
Thursday, March 27, 2014
Apps
Salam semua...lama x upload aihh..ngee... selalu upload blog y lg satu tu je. Ni ada masa yg terluang sikit sambil2 tgk tv saya update la sekejap.. nak bercakap ttg apps yg sy pki nih. Ermm mentang2 hp da canggih kn sekarang :p. Fyi..sy update entri ni pon guna apps yg baru donload. Sy donload apps blogger utk android pnye..so sorry la yer kalau alignment lari2 dlm entri ni sbb baru testing2..hehe
Next..meh tgk apps y pki time preggy ni plak..im sure uols y preggy pon mst ade donload apps ni.
2 apps y sy guna sejak preggy ni.. baby bump and im expecting.. sekali 2 tuu..and hapload kt hp hubby sekali..biar dia tahu perkembangan wifey dia yg tgh preggy ni.hihi
Ape yg bagosnya ttg apps ni..kte bole tahu ttg pkmbangn bb kte..da bp week da..xpyh la nak dok kira2 kt kalendar..sbb otomatik dia da kire kan. Pastu ade la tips2 bguna utk parents, simptom2 yg dialami mommy and perkembangan baby dlm kandungan..mua ada. So tahu la sikit2 perkembangan or perubahan diri yg preggy ni..bagos kan? ;)
Okayy..itu saja utk entri kali ni..see u next time mommies!!
Monday, March 3, 2014
apa saja untuk mu :)
Thursday, February 27, 2014
pejam celik
ticker
wahh ticker untuk pregnancy kali ni dah ada (boleh tengok sidebar-My Shining Star).ticker yang lama masih ada..takpe..biarkan.
huu terpilih ticker pink and bb girl plak.hee tapi tak tahu lagi jantina nye boy or girl..tak kisah lah..mana2 pon saya terima.. :)
semalam masa check jantung anak..dengar bunyi jantung dia laju dan kuat..bacaan pon 175.. xnak turun2 ke 160+ haha..nurse kata macam boy lg jer...ngeee~ tak kisah lah nurse..yang penting anak saya sihat. ye dak?
Wednesday, February 26, 2014
setiap bulan ada cabaran!
Tuesday, February 25, 2014
aktifkan dirimu...bismillah
Tuesday, December 17, 2013
perancangan Allah
Tuesday, November 19, 2013
Friday, August 2, 2013
pantang doktor
saya dah berjumpa dengan doktor...doktor lelaki tu scan lg. ok la kut, da kosong tak de pe2 lg kat rahim sy. abis dari scan..doktor dok tulis mende tah dlm buku..and saya tunggu je ape doktor nak ckp. sebenarnya dari malam sebelumnya sy da fikir nak tanya macam2, macam ne nak pantang, kena berapa bulan baru mengandung, nak makan ubat ape..huhu..saya tunggu jela ape kan doktor nak cakap...dia tak nak gitahu terus apa yang perlu saya buat...rupa-rupanya dia nak saya yg bertanya soalan...last2 dia cakap,, ok ade ape2 nak tanye?? hoho apa lagi...saya tanya la dia, apa nak kena pantang n nak makan ubat ape...(well sebenarnya dalam ati ade satu soalan lg nak tnye...bila saya bole mengandung lg?)
Thursday, August 1, 2013
cerita pantang
" Berpantang untuk wanita yang keguguran adalah lebih serius dari berpantang untuk wanita yang bersalin normal, hatta bersalin pembedahan. Sebab keguguran itu diibaratkan seperti buah mangga muda yang belum masak, direntap dari dahan. Manakala bersalin adalah seperti proses dimana buah mangga masak itu gugurnya secara sendiri."
1. Ibu keguguran tidak boleh bersejuk. Berkipas atau ber air-con adalah pantang yang besar. Sentiasa memastikan badan dalam keadaan panas.
2. Ibu keguguran tidak boleh terkena hujan hatta sepercik. Kerana air hujan ini bisa untuk ibu keguguran dan boleh meyebabkan bentan. Bentan urat dimana hujung lutut akan bertemu hujung dagu dan ibu akan menggigil kesejukan walaupun sudah diselimuti berpuluh selimut tebal.
3. Ibu keguguran dilarang bejimak dengan suami dalam tempoh tertentu. jika usia janin ada 3 bulan ke bawah, maka pantang suami HARUS 30 hari. Jika janin berusia 3 bulan ke atas, eloklah berpantang suami selama 44 hari.
4. Jika usia janin yang gugur melebihi 3 bulan, maka di haruskan ibu berpantang itu berpantang seakan-akan orang yang bersalin, malahan lebih tertib lagi. Tidak digalakkan kerap bergerak untuk mengelakkan tumpah darah dan pitam. Yang terbaik dilarang keluar dari rumah selama 44 hari berpantang.
5. Pantang makan untuk keguguran:
Makanan Berangin- Ubi keladi, rebung, sayur keladi, pucuk paku, pucuk ubi dan terung.
Makan Sejuk serta Menjalar - Labu, Kangkung, Kacang Panjang, Timun
Buahan-buahan sejuk - Semua buah tempatan
Ikan berbisa: ikan berduri, terubuk, bawak hitam, sardin, pari
Dan segala makanan laut
Wanita yang tidak menjaga dirinya ketika berpantang keguguran, dia akan:
Tua wajahnya sebelum usia
Lemah tenaga syahwatnya yang menyebabkan kedinginan untuk bersama dengan suami
Susah untuk mengandung lagi
Banyak masalah peranakkan seperti tiba-tiba ada ketumbuhan dalam rahim seperti cyst, fibroid dan juga kanser(untk tahap yang kronik)
Akan mudah gugur lagi
Senang terkena meroyan yang akan terbawa-bawa hingga mencederakan anak sendiri.
Emosi yang tak stabil. Ni merujuk pada kes wanita yang kepala angin. Sekejap gelak. Sekejap nangis. Sekejap marah.
Mudah letih
Badan senang lenguh2. -lutut, tumit,pinggang, ari-ari.
mood berpantang
see perbandingan antara pati ikan haruan harwany dengan pati berry innershine..sangatla beza kan. kalau innershine senang je nak telan.yela manis2 masam kan rasa nye..tapi pati haruan ni..aduhh..tahan jele..sy tutup hidung and telan...nak sihat kan??



