Wednesday, July 31, 2013

keguguran # part 1

bila 4 kali berjumpa doktor...sudah 2 kali di scan..tapi masih sama keputusannya..saya diminta bed rest. tp bed rest saja pun masih tak boleh buat darah saya berhenti keluar. saya cuma dapat berdoa je agar baby selamat. 

tapi kerisauan saya dari hari ke hari semakin bertambah. bila darah yg dr warna brownish bertukar ke fresh blood. dari cuma lendir yg sedikit hanya spotting kepada fresh blood yg ada darah beku hampir 1 pad penuh.

tiba lah pada suatu malam...

+27.07.13+
petang tu, nurse ada datang rumah check sy. dan sy ada beri tahu dia yg saya hari ni keluar byk darah. nurse mula terangkan pada saya kemungkinan bb nak gugur..sbb darah saya masih tak berhenti. dan dia juga sudah nasihat kan saya kalau gugur...dia nasihat kan saya utk 3 bulan or 6 bulan baru boleh mengandung semula..saya mula terima hakikat. tak pelah..seakan-akan sudah putus asa.

malamnya saya mula rasa seperti senggugut..FYI sy jarang senggugut waktu period..kalau ada pon tak sakit sangat.cuma rasa kurang selesa dengan perut. jadi malam tu pun, rasa seperti senggugut yg light2 je..jadi sy berbaring je la malam tu..saya dah mula rasakan..mgkin bb nak gugur..tapi saya teruskan tidur..

saya tidur sampai saya mimpikan seorang ustaz...sehinggalah saya tersedar seperti ada sesuatu yg keluar..seperti drh beku yg keluar time period..sekali..tapi sy teruskan baring..separuh sedar..ssuatu yang sama keluar...2 kali...saya teruskan tidur..kerana saya rasa sudah tidak sakit selepas tu..

sehinggalah 12.30 pagi..saya bangun, utk check..agak takut jugak nak bangun..tapi saya bangun jugak sbb nak tahu apa yang berlaku..bila saya check..saya tengok pada pad ada banyak darah dan juga ketulan daging seperti perut ikan.. satu berbentuk tiub dan satu lagi leper..saya terkejut..dan tunjukkan pada mak..mak suruh saya bungkus dan simpan utk ditanam esok pagi...

malam tu suami saya tiada..dia pergi ke JB melawat pakcik yang meninggal dunia.dia terpaksa bawa family dia ke sana utk melawat...sy tak ikut sebab saya dah rasa malam tu badan sy tak sihat.  sy msg suami beritahu sy sudah keguguran..dan saya baring n menangis..smpailah suami balik, peluk saya dan saya tertidur sampai pg..


5 comments:

  1. kak ziha pun kena rest dr pregnant selama 6 bulan ke? hmmm x pe la.. take it easy k.. try amalkan petua kte tu, mkn telur ayam kampung dgn madu.. insyaAllah boleh membantu kuatkan rahim semula.. kte dh plan nk start mkn pas ramadhan ni.. nk mntk umi kte tlg cri kn..

    ReplyDelete
  2. yelaa..nurse tu keep on repeating 'jgn mengandung dlm 6 bln' tiap kali melawat kita. haha tunggu doc ckp pe plak..esok kte nk jpe doc..and nak tnye banyak2..eceh tula nak amalkan gak. tunggulah nanti after pantang..hehe

    ReplyDelete
  3. kak ziha
    u know what... ada org stalk kte.. huhu dan org tu adalah org yg sgt kte benci...

    ReplyDelete
  4. huhu..dugaan betul kan si stalker nih? kalau kte tak tahu tak pe, ni dah tahu..so sgtlah memarahkan kan? huuhuu kalu kte pon jd tak tentu arah gak..just ignore je la tqah. i know u r the best..don't worry k.

    ReplyDelete
  5. kak ziha miscarriage tak sakit pn.. uhu..ms kite dlu sakit giler.. mcm nk pitam rasa.. dia pulas abis perut..sejam berguling menahan sakit.. rasanya sakit bersalin xdela teruk cm tu..hoho..teringt balik sakit keguguran x blh bayangkan n xnk merasainya lagi

    ReplyDelete