Monday, October 31, 2011

+ 31.10.2011 +

7.50 am

Pergi ke Klinik Kesihatan Penerok untuk ambil darah lagi. Kalau yang sebelum ni dia Cuma ambil beberapa titik darah dari jari manis, tapi kali ni dia ambil darah di lengan..guna jarum suntik untuk ambil darah. Sepatutnya appointment 4hb 11…tapi saya takut masa tu tak available, jadi saya datang awal, and nasib baik boleh.

Macam biasa, kalau nak check darah, memang kena puasa dari jam 10pm sampai 8am pagi keesokan harinya..dan pagi ni saya datang awal, so dia amik darah buat kali pertama. Then jururawat tu suruh saya minum air gula! Perghhh, memang terbaik lah minum air gula!

Sebelum-sebelum ni pernah dengar kakak-kakak kat sekolah cerita pasal air gula, tak sedap lah, ada yang muntah lah. Pastu Kak Ani plak pesan kat saya jangan muntah bila minum air gula tu, dia suruh minum balik semula nanti.

So, apabila saya telah dimomokan dengan cerita-cerita yang horror seperti itu, saya pun berkata pada diri seniri, aku mesti boleh! Walaupun ade sikit lah rasa cuak. Saya imagine air gula yang sangat pekat dan sebesar cawan kertas yang kecil tu..

Dan tiba di hari kejadian, MAK OIII..!! bukan cawan kertas kecik, tapi 1 MUG okeh! Tapi dalam hati saya keep on saying I can drink it. Dengan lafaz bismillah saya minum, first rasa memang sedap, dan dalam hati masa rasa tu saya berfikir,, ‘laa macam ni ke rasanya..sedap apa, kenapa ramai orang tak suka?’ Pelik ke saya ni?huhu

Saya minum dalam 3 kali teguk dah habes, towards the end memang ade rasa senoning sikit..sebab dah muak kot.tapi alhamdulilah berjaya habiskan semua air gula. Nurse yang check tu kata.. ok ke? Sambil mata dia tengok ke mug yang kosong, then terus cakap, wah terrornye!

Huhu…saya tak tahu dari mana saya dapat ketenangan tu..memang apa-apa jua keadaan yang bila orang lain rasa menggerunkan, saya akan berlagak tenang dan benda tu tak jadi apa-apa. Susah saya nak describe ketenangan yang macam ne..situasi ni mungkin perkara biasa, ada ramai orang boleh laluinya, tapi ada beberapa situasi yg agak ekstrem tapi saya masih tenang macam orang takde perasaan. Itu yang saya pelik! Huhu tapi tak perlu lah saya cerita apa situasi ekstrem tu, dah off topic nanti.hehehe

kaunter urusan

tengok MHI, sementara tunggu 2 jam lagi

terpaksa menunggu dan menunggu

9.50 am

After minum air gula, darah saya diambil lagi..kalau tadi lengan belah kanan kali ni lengan belah kiri. Saya terpaksa menunggu dari pukul 7.50 am sampai 9.50 am. Well, actually boleh je nak balik rumah, tapi I prefer untuk stay kat klinik selama 2 jam!

So selama 2 jam tu saya tengok tv dan baca majalah. Rasa sekejap je, tak sedar masa dah berlalu. Dia ambil darah kali kedua dan lepas tu siap dah….result saya tak tahu lagi.. then terus saya melangkah pulang bukan ke rumah, tapi ke IPG.

2 comments: